De eerste weken - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pernilla Keizer - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pernilla Keizer - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Pernilla

25 Februari 2016 | Indonesië, Denpasar

Het heeft even geduurd, vier hele weken, maar hier is dan eindelijk mijn eerste verhaal over mijn minor op Bali.

Ik zal bij het begin beginnen..
Het begon 28 januari om 12.45 vanaf Schiphol dat ik met tranen in mijn ogen mijn lieve vriend moest achterlaten voor de aankomende elf en een halve week. Meer dan 19 uur onderweg zijn en dat ook nog eens voor mijn eerste keer vliegen. Het had wat dichterbij gekund.. Zonder vertraging vloog ik naar Hong Kong met vier andere meiden waarna wij na drie uur een tussenstop te hebben gehad door vlogen naar Bali. Daar aangekomen was het warm, warmer en bloedheet. In het busje vertrokken we naar het hotel waar op de weg meteen al opviel dat de rijstijl van de Indonesiër ietsje anders is dan de rijstijl van de gemiddelde Nederlander. Het hotel ligt in een drukke straat in Denpasar, maar het goede nieuws was dat de McDonalds om de hoek is, zo lekker vertrouwd.
De kamer ziet er prima uit, die ik de aankomende weken zal delen met een ander meisje. Allebei een eenpersoonsbed, wat stoffige kasten en een badkamer wat er redelijk goed uitziet. Het idee dat er af en toe een kakkerlak op bezoek is moet je maar niet te lang bij stilstaan, welkom in Indonesië.

De dag na mijn aankomst gingen we met de taxi naar Kuta, een beetje kijken bij het winkelcentrum, wat liggen op het strand en heerlijk geluncht voor weinig geld. Bali is heel erg goedkoop. In de avond hebben we bij een Warung (eettentje aan de kant van de weg) gegeten voor iets meer dan 1 euro! Zondag hadden we een briefing vanuit school in het hotel voor een beetje algemene informatie en erna hadden we een scooter gehuurd voor een dag en gingen we erop uit. We hebben geluncht in een Duits restaurant en zijn erna doorgereden naar het strand. 's Avonds aten we in het hotel.

Maandag 1 februari begon de eerste schooldag en hadden we drie dagen lang introductielessen. We kregen informatie over de cultuur, een man die een festival organiseert op Bali en nog allerlei andere dingen. Donderdag hadden we onze eerste fieldtrip en gingen we naar Bali Village. Een klein dorpje waar we gingen kijken bij de rijstvelden (en achter de koeien mochten zitten op het rijstveld), een dorpje waar mensen echt wonen en waar we allerlei dingen konden doen, van zelfgemaakte koekjes eten tot bakjes maken met bloemen en andere dingen voor het gebed. Op vrijdag waren we vrij en gingen we een tempel bezoeken die in de zee ligt (temple tanah lot). Een mooie tempel waar ik veel foto's van gemaakt heb. In de middag gingen we met zijn drieën naar een massagesalon voor een heel massagepakket. Een voetenbad, masssage, scrub op 2 manieren en stoombad was het pakket voor maar 13 euro... Bizar. Zaterdag gingen we leren surfen op het strand van Kuta en het is nog moeilijker dan gedacht, maar het is gelukt om te blijven staan en ik kan het nu een klein beetje. :) Op zondag gingen we naar een eilandje omdat we een lang weekend hadden tot en met woensdag. Vervelend zo weinig les. Met de scooter reden we naar Sanur en vanaf daar hadden we de speedboot naar het eilandje Nusa Lembongan waar we 2 overnachtingen hadden in kleine bungalows. Voor de verandering zijn we er naar het strand geweest en hebben we op het bekendste strand van het eiland gelegen, genaamd Dream beach. En inderdaad de naam zegt het al, het was mooi.

Donderdag hadden we weer les en dat was de eerste dag dat we echt wat moesten doen op school behalve luisteren. Vrijdag waren we vroeg klaar op school en heb ik rustig aan gedaan. Zaterdag ging ik met drie andere meiden naar Seminyak om een beetje te shoppen en hebben we de Carrefour ontdekt. Op de terugweg liep het niet helemaal zoals gepland en is iemand achterop mijn scooter geknald. Er was niets aan de hand met die man en met mij en na een paar uur gewacht te hebben op die plek mochten we weer gaan van de politie, er was allemaal niks aan de hand gelukkig.
Op 14 februari werd ik om vijf uur 's nachts wakker gebeld door de receptie dat er bloemen voor mij waren bezorgd en of ik ze kon ophalen. Wat een lief vriendje heb ik toch ook! :D
Maandag begon school weer en nadat ik al negen dagen niks meer binnenhield moest ik op dringend verzoek van de module coördinator naar het ziekenhuis om te kijken wat er aan de hand was. Na een test gedaan te hebben werd ik 's avonds in het hotel weer gebeld dat ze een parasiet in mijn lichaam hadden gevonden en kon ik weer terug naar het ziekenhuis. Voor 17 dagen antibiotica gekregen en voor de zekerheid moet ik het 14 dagen na de laatste dag nog een keer laten testen of het weg is. Mijn week kon niet meer stuk.. Dinsdag gingen we als fieldtrip naar een convention centre en woensdag had ik alweer een vrije dag.
Zaterdag vertrokken we vroeg richting Ubud en hebben we een koffie/thee proeverij gedaan, een waterval bezocht met iets te veel trappen ernaar toe en wilden we het marktje in Ubud bekijken, maar omdat het een ceremonie dag was ging dat helaas niet door. Zondag was de bedoeling om naar de oude fabriek van Buddha to Budha te gaan, maar net toen we wilden begon het te regenen en zijn we niet gegaan. We zitten tenslotte wel in het regenseizoen, waar we ook regelmatig last van hebben.

De afgelopen dagen had ik alle dagen school, dinsdag hadden we een fieldtrip en gingen we raften (oh, school is zo zwaar) en dan zijn we alweer bij donderdag 25 februari 22 uur Balinese tijd. Morgen nog een ochtend les en dan maar eens bedenken hoe we het weekend gaan invullen.